Šumava na běžkách

Když sněhu v údolí dochází dech, zbývá ještě Kubova Huť. Vzdycky se tu dá někde trochu sněhu vyškrábnout, ať už kolem Boubína nebo na upravovaných tratích mezi Obří horu, Obrovcem a Šeravou. Občas to chce trochu štěstí. Třeba jako vloni, kdy se nám podařilo absolvovat parádní sjezd po lesních cestách až do Vimperka. Bohužel lesní cesty tu nejen protahují, ale i sypou (víkend nevíkend). Ale jak říkám, prostě jsme měli štěstí. A třeba tam už letos vede upravovaná stopa, stejně jako na našem oblíbeném sjezdu ze Žlebů do Hliniště. Tentokrát jsme ale vyrazili oficiální upravenou stopou na Šindlov (z Kubovky cca 12 km). Od parkoviště vystoupáte podél sjezdovky po červené značce (u parkoviště asi jediná normální občerstvovna na Kubovce) a u transformátoru po ní odbočíte vlevo. Mírným stoupáním podejdete vlek druhé sjezdovky a v místě, kde silnička začíná prudčeji klesat odbočíte podél lesa vpravo. Tam začíná areál upravovaných běžeckých stop. Na Šindlov vede i červená značka, kterou tu na chvíli opouštíme, nicméně upravená stopa je asi lepší než hladká silnice (když jsme po ní sjížděli na silvestra směrem na Polku posypaná nebyla a sjezd je to jinak taky příjemný). Směr na Šindlov je až na vyjímky značený dobře, zabloudit se tu skoro nedá, projeté stopy tvoří několik okruhů odlišné délky a všechny začínají a vrací se zase do míst nad Kubovkou. Cesta je to pohodová s jediným výrazným stoupáním přes úbočí Světlé Hory. Ze Šindlova pak je možné odbočit na Kvildu nebo kratší a skopcovitější cestou do Borové Lady.

Není to tak dávno, co člověk narazil na projeté stopy tak maximálně někde v okolí Stožce a i tak mám pocit, že to bývalo jen dílo běžkuchtivých turistů. Tentokrát nás provázela perfektní strojová stopa už ze Strážného. Jediné mínus, že nebylo příliš patrné odkud kam jsou stopy projížděny, protože často vedou mimo běžné turistické značky a dřevěné lyžařské ukazatele (které stejně nejsou všude) postrádají kilometráž, takže třeba jedete sice podle cedulí směrem na Stožec, ale místo nejkratších tří km ujedete deset oklikou jako se to při cestě z Nového Údolí stalo nám. Zimní turistická mapa Šumavy od Shocartu z roku 2004 sice leccos naznačí, ale aktuální rozhodně není. Takže zbývají už jen plánky v infocentrech, které jsou občas nalepeny na tabuli u stop (ale min. ty které jsme viděli my, taky přesností neoplývaly) nebo dobrodružná povaha a spousta času na individuální zmapování projetých stop.
Tohle putování bylo vlastně jen krátkou odpolední vyjížďkou, která se jaksi samovolně natáhla na pětatřicet km. Tudíž i když jsme vyráželi po poledni, skončili jsme u regulerní osmihodinové túry, a to na trase Strážný (stopa začínala kousek za tržnicí u staré silnice na přechod, v shocartí mapě tenhle úsel vůbec není, vracela se směrem na Hliniště spodem kolem Splavského rašeliniště a po překřížení zelené značky začala stoupat podél silnice Hliniště/Žleby, což je paráda hlavně v opačném směru, protože při sjezdu tu člověk ne vždycky vychytal neposypanou silnici) - České Žleby (na kopci na dohled od vsi stopa odbočila a Žleby míjela lesem po pravé straně a na žlutou značku se připojila až za nimi) - Nové Údolí (tam jsme se nechali donavigovat dřevěnými ukazateli, myslím že aspoň z větší části po tur. značce, občerstvení již klasicky v jediné zdejší hospodě - dva čaje, dvě polévky a dostanu 140 Kč, což ovšem zdaleka nic není proti dvěma džusům s vodou za které jsme v Peci pod Sněžkou vyplázli stotřicet.) - Stožec (podle plánku u cesty v Novém Údolí projetá stopa kopíruje silnici, po níž je to zhruba tři km, jenže tentokrát se trefují spíš shocarti, podle nichž stopa po přejetí říčky Světlé objíždí kopce vpravo od zmiňované silnice a po Ministerské cestě se teprve stáčí ke Stožci, my jsme tuším raději odbočili po cyklostezce Oslí cestou ) - České Žleby (stopa projetá po žluté značce, na křížení s modrou ukazuje cedule České Žleby kamsi do neznáma, tady už naštěstí víme, že nejkratší cesta do Žlebů vede právě po té modré, takže v houstnoucí tmě už nebloudíme) - Hliniště (opět jsme na stopě kopírující silnici Hliniště/Žleby tentokrát z opačného směru, od místa kde stopa odbočuje ke Strážnému už to naštěstí do Hliniště není daleko) - chata (poslední úsek už pěšmo po silnici).

chata - Lenora (stopa začíná za mostem přes Řásnici, míří na obě strany po loukách pod zelenou značkou, ale jestli ji kopírují čert ví, my stoupáme po modré přes Radvanovské sedlo na silnici Soumarák/Žleby, projetá stopa tam pokračuje pod silnicí vlevo a vylézá na parkovišti u žlebského vleku, kde mizí, ale řekla bych, že pokračuje někde nad sjezdovkou protože od odbočky při silnici z Hliniště tím směrem jakási projetá stopa mířila) - Radvanovské sedlo - České Žleby (od parkoviště ten kousek přes Žleby šlapeme po silnici pěšky, poněvadž je posypáno a dál stopou po červené značce, kratší varianta je odbočit na Strážný po žluté, je to krátká skopcovitá spojka na červenou, která se odpojuje ještě o kousek dál a prodlužuje tak cestu o oblouk z kopce do kopce) - Mlaka - Dolní Cazov - Strážný (podchází hl. silnici kousek před benzínkou ve Strážném, poslední úsek jdeme po silnici)

úvodní stránka poslední aktualizace: 13.8.2007 - fotogalerie 2007